Vanuit alle reslutaten welke voortgekomen zijn uit de interviews en beleidsdag, zijn er interventies af te leiden.
Interventies (genoemd door medewerkers)
Kennis
- Terugkerend thema bij trainingen (moreel beraad, veilig werken in gezinnen)
- Cursus Engelse taal voor medewerkers
- Beleidsdag thema’s terug laten komen
Vaardigheden
- Vragen, vragen, vragen & doorvragen
- Luisteren, luisteren, luisteren
- Checken (teach-back methode)
- Afstemmen definities
- Taal versimpelen, tempo aanpassen en herhalen
- Visualiseren
- Durven bespreekbaar te maken
- Streven naar duidelijke communicatie (maar hoeft niet altijd prettig te zijn)
Houding
- Eigen normen en waarden inzien (een eigen spiegel voorhouden)
- Normen en waarden met elkaar als collega’s bespreken
- Elkaar feedback geven
- Elkaar bewust maken vooroordelen en onbewuste aannames
- Rekening houden met ander perspectief
- Meebewegen
- Empathisch denken en inlevingsvermogen
- Samen op zoek naar verhaal van de ouders
- Begrip tonen
- Bescheiden opstellen
- Met elkaar sparren en voor bespreken
- Gebruik maken van kennis en vaardigheden collega’s
Praktisch
- Bewust gesprekken voeren met ouders
- Formele én informele momenten met ouders benutten, zoals eet- en drinkmomenten met ouders
- Online vertaaloortjes, google translate
- Digitale tolken, tolken op locatie e/o inzet familie/vrienden van client als tolk
- Ervaringen uitwisselen (moeizame én succesmomenten)
- Ouders uitnodigen om over hun achtergrond te vertellen
- Rekening houden met verklaringsmodellen: bewust bepaalde disciplines inzetten om elkaar te bereiken
- Huisbezoek
- Intake vormgeving (cultuur bespreken)
- Teamreflecties
- (in-)formele ouderavonden & thema avonden
- Folders in verschillende (gangbare) talen om ouders te bereiken
- Foto’s en filmpjes naar ouders versturen + vragen naar foto’s en filmpjes om op Heimdal met het kind en de groep te bespreken
- Culturen naar de groep halen; bijv. suikerfeest in de groep bespreken a.d.h.v. filmpjes of foto’s van het kind
- Scholen ‘marktjes’ waar iedereen iets maakt van de eigen afkomst
- Vacatures aanpassen – uitnodigend maken voor diversiteit in personeel
Interventies genoemd door ouders
Verbinding tussen andere ouders
- Jaarfeesten
- Thema avonden / ouder avonden
- Ouders met elkaar in contact brengen
Algemene communicatie
- Korte lijnen houden door elkaar regelmatig te zien (bijv. bij ophaalmomenten)
- Boodschap wederzijds checken: hebben we elkaar goed begrepen?
- Concrete afstemming
- Ouders serieus nemen in hun zorgen (dit uitspreken)
- Gezamenlijke overdracht bij overgang naar nieuwe groep
- Formele én informele momenten
- Extra gesprekken buiten de pp’s om, bijv. bij uitzetten lijnen zorg, maandelijkse gesprekjes
- Rode draad vasthouden: op onderwerpen terugkomen (niet laten verzanden)
- Proactieve houding van begeleiders: de ouder uitnodigen voor gesprekjes
- Goed luisteren en de tijd nemen
Cultuur sensitieve communicatie
- Met elkaar praten bij onduidelijkheden
- Bellen met beeld
- Woorden uitleggen (symbolische woorden)
- Tijd geven om ouders na te laten denken
- Verschil in verklaringsmodel: NL is erg hulpverlenend, sommige ouders zijn dit niet zo gewend / hebben dit niet nodig
- Helpen bij invullen NLe formulieren
- Langzaam en duidelijk praten
Inzicht in geboden hulpverlening
- Foto’s en filmpjes, dagelijks én bij feesten (zodat meerdere feesten in een gezin gesproken kunnen worden)
- Directe inzicht in rapportage (Care4)
- Concrete voorbeelden geven wat mijn kind gedaan heeft helpt gesprekken te voeren met eigen kind
Ondersteuning in opvoeding en zorg voor het kind
- Meedenken met vragen van ouders (bijv. praktische vragen zoals omgaan met luiers, invullen formulieren)
- Clientondersteuner voor informatie over indicaties en hulp die geboden kan worden.
- Informatie over wat er allemaal mogelijk is passend bij indicaties- los van de vraag ‘wat heb je nodig’
- Delen van bekende informatie met ouders, bijv. gebruik maken van MEE, de gemeente, jaarlijkse beurs met allerlei hulpmiddelen, WIJ-Eindhoven
Interventies teamgesprekken
Voorgaande interventies zijn besproken met de teams hieruit zijn de volgende prioriteiten gesteld:
Welke interventies worden (blijvend) ingezet?
- Gericht tijd maken voor (informele) gesprekken
- Bewustwording van eigen normen en waarden (ofwel culturele zelfreflectie)
- Zoveel als mogelijk oordeelsvrije vragen stellen aan ouders en daarmee oog voor hun normen en waarden
- Vragen, vragen, vragen… (in elk gezin, los van culturele afkomst!)
- Dubbel checken (bijv. de teach back methode: “ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Kunt u mij daarom vertellen wat wij hebben afgesproken?”)
- Begrip en respect tonen voor de thuissituatie
- (Moeilijke) gesprekken bewust aangaan
- Teamwork: overdragen waar nodig, elkaar ondersteunen bij taalbarrières & (samen) gesprekken voorbereiden
- Uitwisselen van beeldmateriaal (vanuit HD én thuis) en bijv. bespreken in de kring
- Basis met ouders leggen door met alle ouders contact te hebben op een groep (niet alleen als mentor)
- Ervaringen met ouders bespreken, afstemmen hoe dingen thuis en op HD gebeuren
- Blijven signaleren, observeren en benoemen (beschrijvende rol als professional)